vrijdag 28 november 2014

Beverdam in de Jufferswaard heeft weer onderhoud nodig: kom op Bertha

Geinspireerd door Gerrit Riethorst ben ik vanochtend ook bij zonsopgang gaan kijken in het beverdomein in de Jufferswaard. Maar ik heb de bever(s?) nog steeds niet in levende lijve gezien.
Wel is steeds meer bevervraat te zien. Waar Karel Noy de eerste opnamen maakte daar liggen nu al 3 vrij dikke elzen omver. En ik maakte daar in de buurt deze opname van een vraatbegin aan een vrij dikke boom. Die gaat er ook aan.
Dichter bij de monding zie je ook steeds meer omgeknaagde takken van de over de beek hangende wilgen.
En aan de Zuid-West zijde van de grote plas zie je bij de reuzegrote wilgen ook veel vraat aan een dikke half in het water liggende wilg.
Verder viel vanochtend op dat de beverdam aan de Oostzijde, Noordbergzijde, van de Heelsumse beek danig lekt.
Er is daar een deel van de dam weggespoeld en je ziet ook in het hele gebied dat het water weer 'n centimeter of 15 gedaald is. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat Bertha dit hersteld heeft. Vergelijk deze foto maar met die van mijn bericht van 16 november.
Hoewel ik ook vandaag weer kersverse vraatsporen heb gezien vraag je je toch af hoe onverstoorbaar die bevers eigenlijk wel niet zijn. Ze worden danig op de proef gesteld. Aan de Westzijde ligt de hele Jufferswaard overhoop en zijn veel struiken en bomen geveld.
Daar zijn draglines en rupsvoertuigen bezig met het opruimen van oorlogstuig en nu is ook aan de Oostzijde een dragline aan de afwatering bezig in het talud van de Rijksweg 225, dus dat ding staat te draaien, daar midden in de Heelsumse beek die daar strak tegen de weg loopt. Normaal worden daar veel jonge wilgentakjes gevreten door de bever(s?). Deze toestand lijkt wel inspirerend te zijn voor de vernielzucht van de bevers. Ze laten zich er althans niet door wegjagen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten