zondag 16 november 2014

Beverdam hersteld en waternivo hoger dan tevoren

Op deze regenachtige dag ben ik toch door de modder gebaggerd, want ik heb de hele week geen tijd gehad om naar de beversporen te kijken.

Toen ik bij de plas kwam zag ik al meteen dat de beverdam hersteld moest zijn want het water stond nog hoger dan vorige week, vóórdat er aan de beverdam "gemorreld" was. En jawel hoor, even vakkundig en onopvallend als de poging tot afbraak is de dam weer hersteld en is zowaar nog hoger dan voorheen, met alle gevolgen voor de waterstand.


Stroomopwaarts van het vishek staat het water zo hoog dat het koeiendammetje bij het moerasje bijna overstroomd is.


Verder stroomopwaarts, waar de beek een scherpe bocht maakt in het moerasje, daar waren de eerste imposante bevervraatsporen door Karel Noy gefotografeerd. Nu legt daar vlakbij nog zo'n dikke boom omver.







De voortgang van de werkzaamheden voor de verlegging van de Heelsumse beek maakt dat je vanaf de Melkdam tot aan de Heelsumse beek alleen normaal kunt lopen langs de steenovenruïne en dan over de zomerdijk. Het traject langs de bijgebouwtjes van de oude steenoven is flink "opgeschud". Het tracée loopt tot mijn verrassing niet tussen de N225 en de kleibult, maar steekt de kleidam over tussen de plas en het locomotiefhuisje en loopt dan verder tussen ruïnes van de bijgebouwtjes en de steenoven zelf, over de voormalige droogvelden dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten