Ongeveer 100 meter stroomopwaarts komt de beek onder de N225 door. Daarover meldde het waterschap dit: "De sluis onder de weg door van de Heelsumse beek is een automatische schuif die bij hoogwater in de Rijn dicht gaat en als het water weer zakt dan weer open gaat. Voor de regeling gebruiken we meetopnemers die meten hoeveel water er door de sluis gaat. Onlangs had de bever de kabels aangevreten waardoor de sluis in storing is gegaan en op de gekste momenten ging regelen. Dit kunnen wij zien op onze PC en daar merkte wij op dat er een probleem was dat we niet konden verklaren. Door in de sluis te kijken en te duiken zijn we er achter gekomen dat de bever de kabels heeft aangevreten. We hebben deze gerepareerd en goed ingepakt om een tweede keer te voorkomen."
Die knabbelaars toch...!!! Tja "een automatische schuif die bij hoogwater in de Rijn dicht gaat..." en die bij hoogwater door een beverdam dus ook dicht gaat! Ik denk dat het automatisme van die schuif nu wel afgesteld zal zijn op een wat hoger niveau, zodat de ca 70 cm. waterverhoging door de beverdam daar nog onder blijft en de schuif gewoon open blijft. Anders zou de Heelsumse beek niet meer afstromen. Het Waterschap is er verantwoordelijk voor dat deze A-watergang goed blijft afstromen.
Over knabbelaars gesproken: begin dit jaar hadden boommarters de isolatie (gelukkig alleen de geluidsisolatie) onder mijn motorkap weggevreten. Het schijnt dat voor de productie van dat isolatieschuim o.a. visolie wordt gebruikt en dat die boommarters dat ruiken. Wat boommarters met visolie hebben is me een raadsel. Dat kabels op takjes lijken voor bevers snap ik, maar zouden ze dat plastic nou lekker vinden?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten