zaterdag 12 november 2016

Eindelijk weer beveractiviteit in de Jufferswaard

Op 1 november zag ik weer voor het eerst sinds dit voorjaar sporen van beveractiviteit in de Jufferswaard. Een dikke Wilg lag vers afgeknaagd, met de blaadjes nog groen, plat in het moerasje, dicht bij de Rijksweg N225. 
Een keurig glijbaantje daarnaast scheidt de Heelsumse beek van dat moerasje, dicht bij de plek waar ik ook dit voorjaar (zie het blog van april 2016) soortgelijke beversporen vond.
Deze week ben ik nog een keer gaan kijken, maar de toestand is niet veranderd. De bevers zijn dus nu weer elders. Karel Noy heeft wel eens beversporen gezien langs de beek aan de andere kant van de Rijksweg, maar ik kom nooit daar langs de beek. Misschien zijn ze daarheen gegaan. Meer waarschijnlijk lijkt mij dat ze de Rijn op gegaan zijn. Misschien hebben we hier toch te maken met de bevers die hun burcht hebben bij het Visgat, aan de westelijke kant van Renkum, in het Renkums beekdal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten